Tygodnie, miesiące odchudzania dają znakomite efekty. Po wielu trudach, ogromnych zmianach nawyków żywieniowych, podjęciu regularnej aktywności fizycznej, waga nareszcie wskazuje odpowiedni wynik. Dojście do idealnej wagi to znakomita wiadomość dla organizmu. Człowiek czuje się zdecydowanie lepiej, ma więcej energii, jest pozytywnie nastawiony do otoczenia. Jednak dla wielu koniec diety, to początek ponownego tycia. Efekt jojo dotyka sporą grupę osób, którym udało się pozbyć niechcianego tłuszczu. Jak uniknąć efektu jojo? Co należy robić po skończonej diecie, aby kilogramy nie zaczęły przybywać ze zdwojoną siłą?

Odchudzasz się – wysyłasz sygnały do organizmu

Każdy kto zdecydował się na dietę, bez znaczenia jakiego rodzaju, musiał wprowadzić drastyczne zmiany w menu. Wyeliminowanie wielu składników żywieniowych, znaczące ograniczenie ilości przyjmowanych kalorii. W wyniku tego organizm otrzymał sygnał do zmian. Mniejsze ilości pożywienia spowodowały, że zwolniła przemiana materii i rozpoczęło się oszczędzanie. Ludzki organizm nie wie jednak, że dieta się kończy. Dla niego nagłe zwiększenie ilości przyjmowanych kalorii jest po prostu informacją, że należy rozpocząć gromadzenie zapasów. Gromadzony zaczyna być tłuszcz.

Jak uniknąć efektu jojo?

Stosowanie odpowiedzialnych diet – każdy, kto zdecyduje się na odchudzanie, powinien postawić na diety racjonalne, na diety zdrowe dla organizmu. Zbyt radykalna dieta, ogromne ograniczenie kaloryczne nie jest zdrowe dla organizmu, a równocześnie sprzyja późniejszemu szybkiemu tyciu. Na odpowiedzialnej diecie nie wolno głodzić organizmu, po prostu należy jeść regularnie, tak aby dostarczać odpowiednie składniki i nie czuć głodu.

Przygotowanie organizmu na normalne odżywianie – odpowiedzialne przygotowanie okresu przejściowego. Po zakończonej diecie nie wolno z automatu rzucać się na jedzenie i drastycznie zwiększać dziennego bilansu kalorycznego. Wszystko musi być zwiększane stopniowo, bez terapii szokowej. Menu również nie może zostać zmienione, nadal przyjmuje się tylko odpowiednie pożywienie. Ludzki organizm musi dostosować się do nowej sytuacji, co wymaga trochę czasu.

Zakaz powrotu do starych nawyków żywieniowych – wiele osób po osiągnięciu wymarzonej, zdrowej wagi, zapomina o żywieniowym dekalogu i zaczyna jeść dużo oraz niezdrowo.

Regularna aktywność fizyczna – większość osób odchudzających się oprócz diety, zaczyna trenować. Bieganie, jazda na rowerze czy siłownia, to najpopularniejsze kierunki wspomagania diety. Po zrzuceniu nadwagi nie wolno zaprzestać aktywności fizycznej. Pomoże to uniknąć efektu jojo, jak i również przysłuży się zdrowiu.

Należy pamiętać o powyższych zasadach. Tylko dzięki ich stosowaniu nie będzie sytuacji, w której to rozpocznie się efekt jojo, co doprowadzi do ponownej otyłości.