ZADBAJ Z NAMI O WŁASNE ZDROWIE

Dieta Montignaca zasady, jadłospis, efekty

25 lipca, 2019

Dieta montignaca zasady jadlospis efekty blog odchudzanie

O diecie Montignaca

Dieta Montignaca opiera się na niskim indeksie glikemicznym. Dzięki temu skutecznie wpływa się na ograniczenie apetytu, czego jednym z efektów jest regularne pozbywanie się nadmiaru tłuszczu.  Na tej diecie nie trzeba liczyć kalorii, a co ważniejsze, można spożywać produkty, które w większości innych diet są zakazane.

 


Dieta Montignaca zasady, jadłospis, efekty – spis treści:


Naturalnie, jak każda dieta, również ta posiada szczegółowe założenia, wskazuje, kto może z niej korzystać, a kto powinien poszukać czegoś innego. Warto zatem bliżej przyjrzeć się wszystkiemu, co związane z dietą Montignaca. Zanim jednak dokładnie zapoznamy się z wszystkimi aspektami diety Montignaca, należy pokrótce poznać jej historię. Dlaczego mowa o niskim indeksie glikemicznym? Jak został opracowany?

Michel Montignac, pracujący naukowo w firmie farmaceutycznej, zbierał materiały dotyczące ryzyka zachorowań na cukrzyce. Dzięki temu udało mu się odkryć pewne zależności. Mianowicie osoby otyłe mają podwyższony poziom insuliny. Owa insulina nie może zaś być w pełni przetworzona w energię, tym samym jest magazynowana w tkance tłuszczowej. Wysoki poziom insuliny to jednak znak dla trzustki, która zaczyna pracować na najwyższych obrotach. Wszystko w ten sposób się nakręca, organizm gromadzi coraz więcej insuliny, co przekłada się na stałe wzrosty wagi.

Szukając rozwiązań tego problemu, Michel Monitgnac zaproponował przebadanie produktów spożywczych, aby określić ich zdolność do uwalniania glukozy w organizmie (mowa w znacznej mierze o węglowodanach, odpowiedzialnych w większości za dostarczanie do organizmu cukrów). Wszystkie wyniki badań zostały dokładnie opisane i zawarte w IG, czyli indeksie glikemicznym. Bardzo dokładnie wskazuje on, o ile wzrastać będzie poziom glukozy we krwi, kiedy organizm spożyje 50 g konkretnego produktu.

Założenia diety Montignaca


Założeniem diety Montignaca jest uwzględnianie indeksu glikemicznego spożywanych produktów. Menu powinno zostać ułożony w taki sposób, aby składników posiłków należały do niskiego indeksu glikemicznego, czyli takiego, który nie przekracza 50 IG. Zakłada się spożywanie minimum 3 posiłków każdego dnia.

Dieta Monitgnaca składa się z dwóch etapów. Mianowicie I etap ma na celu pomóc zrzucić zbędne kilogramy i osiągnąć oczekiwaną wagę. II etap ma unormować organizm, umiejętnie wprowadzić prawidłowe odżywianie, które stanie się nawykiem.

I etap trwa, w zależności od otyłości, od kilku tygodni, do nawet kilku miesięcy. W trakcie tego etapu, oprócz zrzucania nadwagi, organizm ulega oczyszczeniu. Nie ma obowiązku liczenia kalorii, narzucania sobie wyrzeczeń. Najważniejsze w trakcie I etapu jest eliminowanie produktów zawierających cukier. Od osób na diecie, w tym etapie wymaga się prawidłowego komponowania posiłków, gdzie należy zadbać o prawidłowe połączenie np. węglowodanów z tłuszczami, czy białkiem.

Dla przykładu tłuszcze mogą być spożywane z węglowodanami, pod warunkiem, że indeks glikemiczny owych węglowodanów będzie miał poniżej 35. Węglowodany z IG w przedziale 35-50 będą musiały być zestawiane z białkiem. Zaleca się również, aby poszczególne posiłki stanowiły odpowiednie kompozycje. Śniadania z węglowodanów, obiady obfite w białko i tłuszcze, a kolacje to kompozycja białka z tłuszczami lub białka z węglowodanami.

II etap diety Montignaca, który ma ustabilizować organizm i nie dopuścić do powrotu kilogramów, nakazuje spożywać węglowodany, mające maksymalny indeks glikemiczny 50.

O czym należy pamiętać w trakcie diety Montignaca? Jakich produkty znacznie pomagają w trakcie diety, a które są zakazane?


Najważniejsza zasada diety Montignaca nakazuje spożywanie 3 posiłków dziennie. Przerwy pomiędzy posiłkami muszą trwać minimum 3 godziny. Warto sięgać po konkretne produkty. Warzywa powinny być bogate w błonnik. Można jeść makarony, ale powinny być razowe i gotowane al dente. Sięgać po pieczywo można tylko rano, a do tego dozwolone jest tylko to pełnoziarniste.

Nie ma problemów z jedzeniem owoców, ale nie wolno ich z niczym łączyć. Co ważniejsze, owoce można jeść do pół godziny przed posiłkiem, lub 3 godziny po nim. Nigdy nie sięga się po owoce wieczorem. Należy również pamiętać o tym, aby wypić minimum 2 litry wody dziennie.

Stosując dietę Montignaca, zakazuje się sięgania po cukry, kolorowe i słodkie napoje. Nie wolno spożywać białego ryżu, ziemniaków, a także produktów węglowodanowo-tłuszczowych. Kawosze oraz zwolennicy herbaty powinni się zapomnieć o tych napojach.

Co można osiągnąć stosując dietę Montignaca?


Dieta Montignaca gwarantuje prawidłowe, dobre dla zdrowia, zrzucanie zbędnych kilogramów. Przyjmuje się, że poprzez stosowanie się do zaleceń diety, można zrzucić do 2 kg w ciągu tygodnia. Naturalnie im mniejsza nadwaga, tym tygodniowe spadki wagi nie będą spektakularne.

Jednak spokojnie w cztery miesiące można pozbyć się nawet 16 kg. Dzięki II etapom w diecie organizm po osiągnięciu wymaganej wagi, przejdzie na stabilizację, co pozwoli uniknąć efektu jo-jo. Należy zwrócić również uwagę na fakt, że stosowanie diety Montignac zmniejsza ryzyko występowania chorób serca.

Dla kogo dieta Montignaca?


Dieta Montignaca jest dla wszystkich osób dorosłych, które chcą pozbyć się nadwagi. Polecana przede wszystkim tym, którzy nie są gotowi przejść na drakońskie, niskokaloryczne diety. Naturalnie dieta wymaga ścisłego trzymania się zasad, umiejętnego konstruowania menu.

Osoby, które nie są sumienne, trudno im utrzymać rygor żywieniowy, mogą mieć problem z wprowadzeniem i pilnowaniem wytycznych tej diety. Stosowanie diety Montignaca zaleca się również osobom, które mają cukrzycę lub są na nią narażone.

Zalety diety Montignaca


  • przedkładanie zdrowych tłuszczy nad niezdrowe,
  • minimalizowanie ryzyka pojawienia się cukrzycy,
  • różnorodność menu, możliwość sięgania po ulubione potrawy,
  • brak monotonii, stosowanie urozmaiconego menu,
  • brak uczucia głodu,
  • etapowość diety sprawia, że unika się efektu jo-jo.

Wady diety Montignaca


  • niektórzy uważają, że opracowanie menu na podstawie indeksu glikemicznego jest zbyt skomplikowane i trudne do wykonania,
  • niskie spożywanie węglowodanów przy źle ustawionym menu, może prowadzić do braku błonnika czy niektórych witamin,
  • niskie spożycie węglowodanów w dłuższej perspektywie czasu wpływa na zmęczenie organizmu,
  • dla wielu osób może okazać się zbyt kosztowną dietą, z uwagi na różnorodność spożywanych produktów.

Przykładowy jadłospis diety Montignaca

1 dzień:


  • śniadanie: chudy jogurt, musli bez cukru, sok z cytryn i kiwi
  • obiad: sałatka z papryki, pieczone mięso, zupa jarzynowa bez ziemniaków
  • kolacja: ryba duszona w warzywach

2 dzień


  • śniadanie: sok z jagód i malin, odtłuszczone mleko, sałatka z jabłek, orzechów i gruszek
  • obiad: mizeria z chudym jogurtem, pieczona pierś indyka, pieczarkowa zupa krem
  • kolacja: fasolka szparagowa z jajkiem sadzonym

3 dzień


  • śniadanie: sok z cytrusów, kromka chleba pełnoziarnistego, sok z cytrusów
  • obiad: stek wołowy, pieczarka, sałata, zupa pomidorowa z kaszą jęczmienną
  • kolacja: łosoś wędzony, sałatka z pomidorów i cebuli

4dzień


  • śniadanie: sok z jabłek i gruszek, jajecznica na bekonie
  • obiad: zupa krem z brokułów, surówka z kapusty, ryba morska
  • kolacja: warzywne leczo z chudą kiełbasą

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *