ZADBAJ Z NAMI O WŁASNE ZDROWIE

Dieta śródziemnomorska zasady, jadłospis, efekty

4 maja, 2019

Dieta srodziemnomorska zasady jadlospis efekty blog odchudzanie

O diecie śródziemnomorskiej


Dieta śródziemnomorska, jak sama nazwa wskazuje, wywodzi się z krajów basenu Morza Śródziemnego. Grecja, Włochy, Hiszpania czy Francja to państwa, w których mieszkańcy odżywiają się według określonych zasad. Nie jest to dieta przygotowana przez naukowców, dietetyków. Po prostu w drugiej połowie XX wieku przeprowadzono badania dotyczące stylu odżywiania się m.in. mieszkańców greckiej wyspy Krety. Zdrowe, nieprzetworzone produkty, które spożywali, okazały się niezwykle wartościowe dla organizmu.

Przekonajmy się o wszystkich korzyściach, które gwarantuje dieta śródziemnomorska. Sprawdźmy, co należy jeść, w jakich ilościach, a czego stanowczo unikać.


Dieta śródziemnomorska zasady, jadłospis, efekty – spis treści:


Założenia diety śródziemnomorskiej


Jakich zasad należy się trzymać na diecie śródziemnomorskiej? Które produkty można przyjmować, a jakie znikają z codziennego menu? Podstawową zasadą diety śródziemnomorskiej jest ograniczenie spożycia tłuszczów nasyconych. Trzeba zrezygnować z mięsa takiego jak wołowina czy wieprzowina. Zamiast tego można sięgnąć po mięso kurczaka czy indyka. Konieczne jest sięganie po żywność jak najmniej przetworzoną.

Na diecie śródziemnomorskiej trzeba postawić na duże spożycie ryb, najlepiej morskich. W menu znaleźć się powinny warzywa i owoce, a także nasiona roślin strączkowych. Białe pieczywo zastępuje się pełnoziarnistym. Można sięgać po produkty z kategorii nabiał. Zaleca się jednak jedzenie w ich niewielkich ilościach, a najlepszym wyborem będą jogurty lub białe sery np. feta. Dopuszczalne jest picie mleka, jednak powinno być odtłuszczone.

Do potraw przygotowanych na tej diecie nie dodajemy pod żadnym pozorem soli. Zamiast tego używamy świeżych ziół, takich jak np. oregano, rozmaryn czy szałwia. Nie wolno również sięgać po słodycze, przekąski, napoje kolorowe i alkohol (dopuszcza się jednak lampkę wina dziennie do posiłku). Nie można zapominać o regularnym przyjmowaniu wody, minimum 2 litry dziennie.

Co można osiągnąć stosując dietę śródziemnomorską?


Jakie pozytywy niesie ze sobą dieta śródziemnomorska? Jakich efektów należy spodziewać się, regularnie stosując się do zasad śródziemnomorskiej diety? Dieta zaliczana jest do grupy diet niskokalorycznych, co oczywiście gwarantuje spadki na wadze. Warto jednak podkreślić, że mimo iż to dieta niskokaloryczna, to większość posiłków jest bogata w błonnik, dzięki czemu jedzenie jest sycące i nie pojawia się uczucie głodu. 

Oprócz sukcesów w odchudzaniu, osoby stosujące dietę śródziemnomorską, mogą liczyć na polepszenie parametrów zdrowotnych. Pozytywnie wpłynie na serce. Trzeba również pamiętać, że dieta ta jest profilaktycznie „ustawiania” osobom, które mają cukrzyce, przebyty zawał serca, czy też ich problemem jest miażdżyca.

Dla kogo dieta śródziemnomorska?


Dieta śródziemnomorska jest polecana wszystkim tym, którzy pragną w końcu zacząć zdrowo żyć. Jeść zdrowe produkty w normalnych ilościach i nie odczuwać głodu. Dzięki niskiej kaloryczności dieta może być stosowana przez wszystkich z nadwagą. Jak już zostało wspomniane, dieta śródziemnomorska sprawdzi się doskonale jako profilaktyka zdrowotna.

Miażdżyca, zawały serca, cukrzyca. Przy tych schorzeniach zaleca się zaordynowanie odpowiedniego menu diety śródziemnomorskiej. Osoby mocno aktywnie fizyczne mogą stosować dietę śródziemnomorską. Jednak wymagane będzie przyjmowanie większej ilości kalorii, niż to wynika z zasady i przykładowego menu diety.

Zalety diety śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska jest jedną z ciekawszych diet, a jej stosowanie gwarantuje liczne korzyści.  Wśród zalet diety śródziemnomorskiej należy wymienić:


  • prosta w stosowaniu,
  • różnorodne potrawy. Dzięki temu nie jest monotematyczna i nie przyjdzie znudzenie, zwątpienie co do jej stosowania,
  • obniża ryzyko chorób serca,
  • pomaga obniżyć ciśnienie,
  • stosowanie diety pozwala rozpocząć prawdziwie zdrowy styl życia.

Wady diety śródziemnomorskiej

Czy dieta śródziemnomorska jest pozbawiona wad? Na pewno jest ich bardzo mało. Z obowiązku jednak trzeba je wymienić:


  • dla niektórych może być zbyt droga. Regularny zakup dobrej jakości ryb czy białego mięsa to spory wydatek,
  • może pojawić się problem z przygotowaniem posiłków, nie każdy może mieć na to czas,
  • po rezygnacji z diety może pojawić się efekt jo-jo,
  • odchudzanie zajmuje wiele czasu, co może być dla niektórych osób nie do zaakceptowania.

Przykładowy jadłospis diety śródziemnomorskiej

1 dzień:


  • śniadanie: kromka ciemnego pieczywa z pastą rybną (pasta samodzielnie przygotowana), pomidor, pół jabłka
  • II śniadanie: pół szklanki mleka odtłuszczonego, średni banan
  • obiad: zupa jarzynowa z jogurtem oraz kawałkiem piersi z kurczaka, sok pomidorowy 1 szklanka
  • podwieczorek: owoc
  • kolacja: sałatka grecka z serem feta i warzywami (250 g)

2 dzień


  • śniadanie: filiżanka płatków kukurydzianych wymieszana z pomarańczą i 175 g jogurtu naturalnego
  • II śniadanie: 2 kiwi plus szklanka kefiru
  • obiad: zupa chłodnik dodatkami: 1 jajko, koperek, botwina, rzodkiewka, 200 g kefiru. Do obiadu owoc
  • podwieczorek: owoc
  • kolacja: sałatka z tuńczykiem i warzywami (250 g)

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *