logo
close
ile kalorii ma kasza jęczmienna odchudzanie zdrowa dieta blog

Kasze

Kasza należy do jadalnych nasion zbóż lub zbóż rzekomych. Bardzo często spotykana w formie bez twardej łuski lub też lekko rozdrobnionej. Wysoka zawartość skrobi w kaszach sprawia, że mają ogromną wartość odżywczą. Jest niezwykle popularnym elementem w większości kuchni.

Jak wygląda podział kaszy, co możemy znaleźć w tej kategorii na półkach sklepowych? Dlaczego warto regularnie w menu stosować kaszę? Kiedy występują przeciwwskazania przed spożywaniem kaszy?

Podział kaszy w Polsce

Kaszę dzielimy w sposób prosty, poprzez jej pochodzenie. Mamy zatem:

  • kasza gryczana z gryki. Może być prażona lub nieprażona,
  • kasza jęczmienna z jęczmienia. Znaleźć można kasze pęczak, perłową lub łamaną,
  • kasza jaglana z prosa,
  • kasza manna z pszenicy,
  • kasza kukurydziana z kukurydzy,
  • kuskus z pszenicy durum,
  • kasza owsiana z owsa. Dostępna w opcji: pęczak lub łamana.

Bogactwo kaszy

Co skrywa w sobie kasza? Co powoduje, że jest niezwykle ważnym składnikiem w większości kuchni? Przede wszystkim kasza to produkt o niezwykle wysokiej wartości energetycznej, co wynika z faktu, że zawiera w sobie duże ilości skrobi. Kasza jest również bogata w białka, witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. Nie można zapominać, że w kaszy znajdziemy składniki mineralne, takie jak choćby magnez, wapń, potas, miedź, cynk czy żelazo. Wszystko to sprawia, że jedzenie kaszy przynosi organizmowi same korzyści.

Dlaczego warto jeść kaszę?

Kasza powinna być podstawą każdej zbilansowanej, zdrowej diety. Jako jeden z produktów zbożowych znajduje się w piramidzie żywieniowej, co sprawia, że nie można wykluczyć kaszy z menu. Jaki korzyści wynikają z regularnego spożywania kaszy?

Źródło błonnika pokarmowego – błonnik jest niezbędny do prawidłowego procesu trawienia. To on sprawia, że organizm unika zaparć. Regularne dostarczanie odpowiednich ilości błonnika do organizmu pozwala zapobiegać nowotworom jelita grubego i hemoroidom. W kaszach różnego rodzaju występuje średnio od 5 do 8 g błonnika na 100 g kaszy.

Naturalny produkt spożywczy – procesy technologiczne przygotowujące kaszę dla odbiorców nie wymagają stosowania substancji poprawiających smak czy konserwujących, Otrzymuje się więc produkt nieprzetworzony.

Niska cena, prostota przygotowania – cena kaszy jest niezwykle przystępna. W kuchni może mieć wielorakie zastosowanie, przepisów z nią związanych jest całe multum. Samo przygotowanie kaszy do spożycia nie wymaga umiejętności kulinarnych.

Bogata zawartość witamin – dzięki nim organizm staje się między innymi odporniejszy.

Pomocna w odchudzaniu – kasza znakomicie sprawdza się na wielu dietach odchudzających, jako zdrowy zamiennik innych produktów.

Bogactwo składników mineralnych – liczne składniki mineralne zawarte w kaszy, pomagają wspierać wiele procesów, dzięki którym organizm może prawidłowo funkcjonować.

Dla kogo nie jest wskazana kasza?

Występują sytuacje, kiedy kasza nie powinna być elementem posiłków. O jakich przypadkach mowa? Oto lista schorzeń i innych przeciwwskazań oraz rodzajów kaszy, które nie mogą być spożywane:

  • chorzy na celiakię – jęczmienna, kasza manna, kukurydziana, kuskus, owsiana,
  • osoby odchudzające się – kasza manna, kukurydziana,
  • problemy z zaparciami, hemoroidami – kasza manna,
  • niedoczynność tarczycy – jaglana (dopuszcza się spożycie jednej porcji na tydzień),
  • problemy z wrzodami żołądka, dwunastnicą – gryczana,
  • niewydolność nerek – gryczana,
  • małe dzieci: do 8 miesiąca – owsiana, do 9 miesiąca – kuskus, do 10 miesiąca – gryczana, jęczmienna.