logo
close
ile kalorii ma makaron Ravioli wartosci odzywcze wlasciwosci rodzaje tabele kalorii

Makarony

Makaron należy do grupy produktów zbożowych. Dostępny w najróżniejszych formach, kształtach, rodzajach. Doskonale sprawdza się jako podstawowe danie, jak i w formie dodatków do innej żywności.

Istnieją różne teorie dotyczące historii makaronu, jego pojawienia się i popularności, szczególnie w krajach takich jak Włochy. Jedna z teorii głosi, że makaron znany był w Chinach już około 4 tysięcy lat temu. Na pewno żadnych wątpliwościom nie ulega fakt, że w XIII wieku makaron do Włoch przywiózł Marco Polo. I to właśnie z Półwyspu Apenińskiego ruszył w podróż po kontynencie, stając się niezwykle popularny.

Rodzaje makaronów

Istnieje wiele rodzajów makaronów, które można rozróżnić choćby z uwagi na kształt. Oto one:

  • penne – nieduże rurki, nazywane również piórkami,
  • fettuccine – małe wstążki,
  • cannelloni – duże rurki, idealne do faszerowania,
  • rurki – dość podobny do penne,
  • lasagne – płaty makaronu o prostych kształtach,
  • ravioli – okrągłe pierożki,
  • lumache – kształtem przypominające muszlę ślimaka,
  • fusilli – świderki, spirale,
  • route – o kształcie podobnym do koła rowerowego,
  • pappardelle – wstążki makaronowe, zawinięte w gniazda,
  • orecchiette – małe muszelki.

Wartości odżywcze makaronów

Makaron sytuowany jest wśród produktów o umiarkowanej kaloryczności. Oczywiście dodając do makaronu najróżniejszych sosów, znacznie zwiększa się kaloryczność dania. Przykładowo na 100 g ugotowanego makaronu spaghetti mamy około 100 kcal. W takim makaronie znajdziemy białka 3.6 g, tłuszczy 0.4 g, węglowodanów 19.9 g, błonnika 1 g. Makaron to również bogactwo witamin z grupy B, magnezu, żelaza, cynku i miedzi. Oczywiście najwięcej wartościowych składników znajduje się w makaronach pełnoziarnistych.

Dlaczego warto jeść makaron

Regularne spożywanie makaronów ma wiele pozytywnych aspektów. W pierwszej kolejności warto wymienić wpływ na stabilizację procesu trawienia. Wynika to z faktu, iż w makaronie znajdziemy dość sporo błonnika. Regularnie dostarczany do organizmu błonnik pozwala uniknąć również zaparć i niestrawności. Kolejnym pozytywem wynikającym z makaronów w dietach jest to, iż obniża poziom trójglicerydów we krwi. Osoby, które muszą się odchudzać i wybierają diety o niskiej kaloryczności, śmiało mogą sięgać (w racjonalnych ilościach) po makaron. Dostarcza dużo energii, a także gwarantuje uczucie sytości przez długi czas. Zwrócić należy również uwagę na to, iż w makaronie znajdziemy antyoksydanty, takie jak cynk czy selen. Pozwalają one chronić organizm przed działaniem wolnych rodników.

Kiedy należy zrezygnować z makaronów

Nie zawsze powinno się wprowadzać do menu makarony. Są sytuacje, które sprawiają, że lepiej ich spożywać. Na pewno osoby z cukrzycą powinny ograniczyć jedzenie makaronów. Dla cukrzyków idealne będą makarony al dente, w małych porcjach i z ograniczoną ilością sosów. Mający celiakię oraz nietolerujący glutenu powinni całkowicie wyeliminować ze swojej diety makarony pszenne. Osoby z tendencją do tycia, spożywający zbyt dużo makaronów, często mogą mieć problem z utrzymanie prawidłowej wagi. Makaron jest polecany na diecie, jednak jedzenie ogromnych porcji, okraszonych tłustymi sosami na pewno nie wyjdzie organizmowi na zdrowie.