logo
close
podroby zwierzęce rodzaje wartosci odzywcze wlasciwosci kalorie tabele kalorii

Mięso

Mięso jest nieodłącznym składnikiem codziennego żywienia, chyba że ktoś świadomie z niego zrezygnował. Obecnie mamy dostęp do ogromnych ilości mięsa, najróżniejszego pochodzenia. Naturalnie sięgamy po mięsa hodowlane, rzadziej po te pochodzące np. z polowań.

Od początku ludzkich dziejów, mięso stanowiło podstawę żywienia. Dawno temu, aż po kres epoki mezolitu, ludzie musieli polować na zwierzynę. Dopiero około 10 000 lat p.n.e. udomowiono kozy i owce, a jakieś 6 000 lat p.n.e. świnie oraz bydło. Był to początek rewolucyjnych zmian, wymagających od człowieka doskonalenia technik hodowlanych, a zarzucenia regularnych polowań, celem znalezienie pożywienia.

Najprostszy podział mięs

Mięsa dzielimy w sposób prosty, w zależności od tego, z jakiego zwierzęcia pochodzą. Mamy zatem mięso wieprzowe, wołowe (w tym cielęce), baraninę (i jagnięcinę), drób, dziczyznę, ryby, a także koninę i kozinę. Co więcej, w wyniku stosowania podziału mięsa, uzyskujemy podroby zwierzęce, czyli narządy wewnętrzne, takie jak np. żołądek, wątroba czy serce.

Standardowy skład mięsa

Różnego rodzaju mięsa posiadają różny skład określonych elementów. Przykładowo mięso chude to 75% wody, białko od 16 do 21%, węglowodany 1,2%, tłuszcz śródmięśniowy 2,5% oraz pozostałe substancje 2,3%. Jednak kiedy weźmie się wołowinę, to znajdziemy w niej 21% białka, a w cielęcinie zaledwie 15,2%. Jeszcze mniej białka jest w rybach, co wynika z wysokiej zawartości wody.

Bogactwo odżywcze mięsa, czyli co w nim znajdziemy?

Sięgając po mięso, możemy spodziewać się wielu wartości odżywczych. Jest ono bogate w białko, cynk, żelazo, a także witaminy z grupy i PP.

Bogactwo witaminy B, jej regularne przyjmowanie znakomicie wpływa na funkcjonowanie ludzkiego układu nerwowego. Wspiera również proces metaboliczny oraz korzystnie działa na pracę mózgu.

Trzeba jednak wyraźnie podkreślić, że znacznie więcej wartości odżywczych zawiera mięso białe, do którego zalicza się np. kurczaka, indyka, królika czy cielęcinę. Zawiera zdecydowanie mniej tłuszczu niż mięso czerwone. To w mięsie białym jest więcej kwasów tłuszczowych nienasyconych, które pozytywnie wpływają na organizm.

Białko, które znajdujemy w mięsach, zawiera aminokwasy, potrzebne do budowy tkanek, których ludzki samodzielnie nie jest w stanie wytworzyć.

Mięso ważnym elementem diety, jednak nie należy z nim przesadzać

Mimo pozytywów związanych z codziennym spożywaniem mięsa, nie powinno się przesadzać z jego ilościami. Nadmierne spożywanie mięsa może mieć katastrofalne skutki dla ludzkiego organizmu. Liczne badania wskazują, że chętne sięganie po mięso czerwone może znacznie zwiększyć ryzyko wielu chorób. Wymienia się wśród nich choroby serca, cukrzycę, nowotwory, choroby nerek czy wątroby. Nie ma również ukrywać faktu, że nadmierne spożywanie mięsa z dużą zawartością tłuszczu wpływa na sylwetkę, wagę. Po prostu tłuste jedzenie sprzyja nadwadze.

Normy wskazują jednoznacznie, że tygodniowo powinno się zjadać nie więcej niż 500 g mięsa czerwonego. Żeby jednak nie czynić szkód w organizmie, w zupełności wystarczy postawić na mięso białe. 300 g mięsa drobiowego dostarczy organizmowi wymaganej dziennej dawki białka.

Warto również pamiętać o tym, aby zwracać uwagę na jakość kupowanego mięsa. Sprawdzać jego pochodzenie i nie oczekiwać cudów, gdy na półce sklepowej pojawiają się niezwykle tanie mięsa.