Post

Dieta Dukana – zasady, jadłospis, efekty
D

Strona główna Zdrowe jedzenie Dieta Dukana - zasady, jadłospis, efekty

Szukasz skutecznego sposobu na schudnięcie? Chcesz stracić kilogramy w sposób kontrolowany? Wśród wielu diet, na szczególną uwagę zasługuję dieta Dukana. To doskonały pomysł dla osób, które do tej pory nie radziły sobie z odchudzaniem.


Dieta Dukana – zasady, jadłospis, efekty – spis treści:

  1. Dieta Dukana przeciwwskazania
  2. Zasady,fazy diety Dukana
  3. Zalety diety Dukana
  4. Wady diety Dukana

Dieta Dukana, jak każda inna, ma określone zasady, co do których trzeba się stosować. Dzięki temu można mieć pewność, że waga zacznie lecieć w dół. Oczywiście, oprócz wielu zalet związanych ze stosowaniem tej diety, należy również pamiętać o zagrożeniach, wadach. Czym dokładnie jest dieta Dukana? Co w trakcie jej stosowania należy jeść, a czego unikać? Kiedy stosowanie diety Dukana jest wykluczone?

Krótka definicja diety – najprościej, podpierając się hasłem encyklopedycznym, mowa o diecie odchudzającej, która opiera się na znacznym zwiększeniu spożywanego białka. Równocześnie dieta Dukana wymaga, aby ograniczyć węglowodany i tłuszcze. Dietę opracował Pierre Dukan. Jak to bywa, dieta ta ma wielu zwolenników, jak i krytyków.

Dieta Dukana przeciwwskazania


Przed rozpoczęciem diety Dukana, należy zapoznać się z poniższymi informacjami. Dieta Dukana nie jest dla każdego, dlatego dobrze jest sprawdzić, czy możesz sobie na nią pozwolić. Dieta ta nie powinna być stosowana przez dzieci i młodzież, a także kobiety w ciąży. Przed startem odchudzania z pomocą diety Dukana, warto wykonać badania moczu oraz krwi, aby mieć pewność, że ze zdrowiem wszystko jest w porządku.

Należy brać pod uwagę również fakt związany z najróżniejszymi schorzeniami i chorobami, które stają się przeciwwskazaniem do stosowania diety Dukana. Osoby mające problemy z wątrobą, nerkami nie powinny myśleć o zwiększaniu ilości spożywanego białka, przy minimalizacji węglowodanów oraz tłuszczów. Jako, iż dieta wpływa na nagłe spadki poziomu cukru we krwi, jej stosowanie przez cukrzyków, a także osoby pracujące w szczególnie trudnych warunkach, nie jest wskazane.

Dieta Dukana zasady


Jak już wiecie, dieta Dukana, inaczej zwana dietą proteinową, opiera się na zwiększeniu spożywania produktów białkowych i zminimalizowaniu spożywania tłuszczy oraz węglowodanów. Takie podejście do zasad odżywiania jest spowodowane faktem, iż białko jest niskokaloryczne, ale równocześnie organizm potrzebuje sporych nakładów energii, aby je przetworzyć. Wpływa to pozytywnie na bilans kaloryczny, znacznie przyspieszając chudnięcie. Oprócz dużej ilości protein dieta Dukana nakazuje spożywanie odpowiednich ilości wody. Mowa o wypijaniu minimum 1,5 litra wody dziennie.

Dieta Dukana zakłada przejście przez 4 etapy. Każdy z etapów różni się od siebie. Należy stosować się dokładnie do założeń, jakie są w nich przewidziane, bo tylko w ten sposób można prawidłowo schudnąć.

Dieta Dukana – Faza I


Faza uderzeniowa, która charakteryzuje się dość szybką i niezwykle widoczną utratą wagi. Faza uderzeniowa może trwać nawet 10 dni, a o jej długości każdy decyduje indywidualnie. W fazie tej można sięgać jedynie po produkty proteinowe. Dlatego też realizacja fazy I przez 10 dni może być dla wielu zbyt uciążliwa i monotonna.

Co należy spożywać w trakcie fazy I? Zaleca się sięganie po kurczaka, indyka, chudą cielęcinę, koninę oraz polędwicę. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w menu I fazy znalazły się również wątróbki drobiowe, ryby, owoce morze oraz chudy nabiał i jaja.

Co jest zabronione podczas fazy II diety Dukana? Nie wolno sięgać po tłusty nabiał i wędliny. Zabronione jest również wybieranie wieprzowiny, jagnięciny, kaczek i gęsi. Po żadnym pozorem w menu fazy I nie może znaleźć się pieczywo, ryż, makarony oraz oczywiście eliminuje się cukier.

Dieta Dukana – Faza II


Faza ta zwana jest naprzemienną i cechuje się dość długim okresem stosowania. Fazę II można zakończyć dopiero w momencie osiągnięcia określonej, idealnej wagi. Naprzemienna, czyli mowa o naprzemiennym menu. Odbywa się w określonych cyklach, np. 3/3. Co to oznacza dla osób na diecie Dukana? Przez trzy dni je się wyłącznie produkty proteinowe, a przez kolejne trzy dni produkty proteinowe z określonymi warzywami. I tak cały czas zamiennie.

Zasadniczo w trakcie fazy II należy unikać warzyw, które posiadają dużą ilość skrobi. Mowa więc o kukurydzy czy ziemniakach.

Dieta Dukana – Faza III


Faza mająca na celu utrwalenie osiągniętej wagi. Według zaleceń każdy zrzucony kilogram to 10 dni fazy III. Ten etap diety Dukana jest niezwykle trudny, szczególnie w przypadku osób, które zrzuciły dużo kilogramów. Po dłuższym okresie rozpoczyna się podjadanie, niestosowanie się do zasad zdrowego menu, co prowadzi do tycia i pojawienia się efektu jojo. Zaletą fazy III jest fakt, że dwukrotnie w ciągu tygodnia można zjeść dowolny obiad, nie patrząc na jego wielkość kaloryczną. Po prostu sięgamy po to, co lubimy i na co mamy ochotę.

Faza III pozwala jeść owoce, jednak z pominięciem bananów, czereśni oraz winogron. Dodatkowo w ciągu jednego dnia tygodnia, menu ograniczamy tylko do spożywania protein.

Dieta Dukana – Faza IV


Ostatni etap diety Dukana, czyli faza stabilizacyjna. Na czym polega etap czwarty? Mianowicie, mimo iż udało się dobić do wymarzonej wagi, to nie można zaprzestać stosowania pewnych rozwiązań z diety Dukana. Praktycznie do końca życia jeden dzień w tygodniu wymaga stosowania diety białkowej. Pomni tego, jak wiele wysiłku trzeba włożyć w odchudzanie, pod żadnym pozorem nie można wracać do starych, złych nawyków żywieniowych. Należy unikać cukru, słodyczy. Nie warto sięgać po alkohol, słone przekąski, a także tłuste gatunki wędlin i mięs. Oczywiście nie oznacza to życia w żywieniowym celibacie. Raz na jakiś czas można zgrzeszyć, serwując sobie wyjątkowo niezdrowy obiad, ciasto czy niewielkie ilości alkoholu.

Zalety diety Dukana


Dieta Dukana jest niezwykle popularna, co oczywiście związane jest z korzyściami, jakie gwarantuje. Wśród zalet stosowania tej diety należy wymienić:

  • regularny spadek wagi,
  • nie trzeba prowadzić „głodówek” celem zbijania wagi,
  • nie ma potrzeby liczenia kalorii,
  • minimalizowanie spożywania cukrów, przekąsek oraz żywności typu fastfood. Przekłada się to na poprawę zdrowia,
  • nie dochodzi do procesu zatrzymywania wody w organizmie,
  • menu w diecie Dukana jest przystępne, a przyjmowane posiłki posiadają liczne walory smakowe,
  • poprawa stanu mięśni, są one bardziej elastyczne, co spowodowane jest zwiększoną ilością spożywanego w żywności białka.

Wady diety Dukana


Przygotowując się do rozpoczęcia diety Dukana, nie można zapominać o tym, że posiada ona również wady. Zagrożenia, jakie niesie ze sobą dieta Dukana to:

  • duże prawdopodobieństwo wystąpienia efektu jo-jo. Osoby ze znaczną nadwagą, rozpoczynające dietę Dukana, mogą spodziewać się szybkich spadków wagi. Jakiekolwiek odstępstwa od diety lub powrót do starych nawyków żywieniowych, po zrzuceniu dużej ilości kilogramów, powodują pojawienie się efektu jo-jo,
  • nieprawidłowa proporcja składników żywieniowych w codziennej diecie. Nie dla każdego dobrym rozwiązaniem będzie przyjmowanie dużych ilości białka, przy prawie kompletnej rezygnacji z węglowodanów i tłuszczu,
  • kiepskie samopoczucie, kłopoty z koncentracją. Dieta Dukana może wpływać na pogorszenie samopoczucia, objawiającego się zmęczeniem oraz słabszą wydolnością. Dodatkowo zaczynają pojawiać się problemy z koncentracją,
  • znaczne obciążenie dla wątroby oraz nerek. Zwiększenie przyjmowanego białka prowadzi do obciążenia narządów takich jak nerki czy wątroba. Wynikiem tego pojawić się może nadciśnienie, a w skrajnych przypadkach niewydolność nerek,
  • pojawiające się zaparcia i problemy z prawidłowym trawieniem. Początki diety Dukana to rezygnacja z warzyw. Wynikiem tego, organizm nie otrzymuje odpowiednich ilości błonnika, co skutkuje zaparciami,
  • niedostatek witamin. Dieta proteinowa nie gwarantuje dostarczania do organizmu odpowiednich ilości witaminy C, a także miedzi, selenu oraz cynku. Stosując dietę Dukana, warto zadbać o uzupełnienie tych niedoborów,
  • ryzyko osteoporozy. Białko dostarczane organizmowi w dużych ilościach sprawia, że pojawia się proces większego niż zwykle wydalania wapnia.

Powrót

Podobne

O zdrowie zadbaj

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Może Ci Się SpodobaćPOLECANE
Specjalnie dla Ciebie